تبلیغات
فطرس ملک - قفل دل
شنبه 16 دی 1391  02:44 ق.ظ
نوع مطلب: (دغدغه ها ،) توسط: فطرس

  • متن عربی آیه : خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِیمٌ

  • خدا بر دلهایشان و بر گوششان مهر نهاده و بر روی چشمانشان پرده ای است ، و برایشان عذابی است بزرگ

  • ترجمه فولادوند

  • خداوند بر دلهاى آنان، و بر شنوایى ایشان مُهر نهاده و بر دیدگانشان پرده‏اى است و آنان را عذابى بزرگ است.

  • ترجمه مجتبوی

  • خداوند بر دلهاشان و بر گوشهاشان مُهر نهاده و بر دیدگانشان پرده‏اى است و آنها را عذابى است بزرگ.

  • ترجمه مشکینی

  • خداوند بر دل‏ها و بر گوش‏هاى آنان مهر (شقاوت) نهاده، و بر دیدگانشان پرده‏اى (از غفلت) است و عذابى بزرگ خواهند داشت

  • ترجمه بهرام پور

  • خدا بر دل‏ها و شنوایى‏شان مهر نهاده و بر چشمانشان پرده‏اى است و آنها را عذابى بزرگ است


تفسیر المیزان


[سوره البقرة (2): آیات 6 تا 7]


ترجمه آیات‏


كسانى كه كافر شدند بر ایشان یكسان است چه ایشان را اندرز بكنى و چه اندرز نكنى ایمان نخواهند آورد. (6)


خدا بر دلهاشان مهر زده و بر گوش و چشمهاشان پرده‏ایست و ایشان عذابى عظیم دارند (7).


بیان‏


(إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا) الخ، اینان كسانى هستند كه كفر در دلهاشان ریشه كرده، و انكار حق در قلوبشان جاى‏گیر گشته، بدلیل اینكه در وصف حالشان مى‏فرماید: انذار كردنت و نكردنت بر ایشان یكسان است، معلوم است كسى كه كفر و جحودش سطحى است، در اثر انذار و اندرز دست از كفر و جحودش بر میدارد، و كسى كه انذار و عدم آن بحالش یكسان است، معلوم است كه كفر و جحود در دلش ریشه‏دار گشته.


در دشمنى با دین خدا از هیچ كوشش و كارشكنى كوتاهى نكردند، تا آنجا كه خداى تعالى در جنگ بدر و سایر غزوات تا آخرین نفرشان را هلاك كرد.

مؤید این احتمال تعبیر (یكسان است چه ایشان را انذار بكنى و چه نكنى) است، چون اگر بخواهیم مورد گفتگوى در این جمله را همه طبقات كفار بدانیم، ملتزم باین شده‏ایم كه باب هدایت بكلى مسدود است، و اصلا آمدن پیامبر اسلام سودى بحال هیچ كافرى ندارد، و حال آنكه قرآن كریم ببانگ بلند بر خلاف این گواهى میدهد.


(خَتَمَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ، وَ عَلى‏ سَمْعِهِمْ) «1» در این جمله سیاق تغییر یافته، یعنى در اول، مهر بر دلها زدن را بخودش نسبت داده، ولى پرده بر گوش و چشم داشتن را بخود كفار نسبت داده، و فرموده:


خدا مهر بر دلهاشان زده، و بر گوشها و چشمهایشان پرده است، و این اختلاف در تعبیر مى‏فهماند كه یك مرتبه از كفر از ناحیه خودشان بوده، و آن این مقدار بوده كه زیر بار حق نمیرفته‏اند، و یك مرتبه شدیدترى را خدا بعنوان مجازات بر دلهاشان افكنده، پس اعمال آنان در وسط دو حجاب قرار دارد، یكى حجاب خودشان، و یكى حجاب خدا،


این را هم ناگفته نگذاریم كه كفر، مانند ایمان صفتى است كه قابل شدت و ضعف است، و مراتبى مختلف، و آثارى متفاوت دارد، همانطور كه ایمان اینطور است


بحث روایتى [(شامل روایتى از امام صادق (ع) در باره وجود كفر)]


در كافى از زبیرى از امام صادق (ع) روایت آورده كه گفت: بآنجناب عرضه داشتم: وجوه كفر را كه در كتاب خدا آمده برایم بیان بفرما، فرمود: كفر در كتاب خدا بر

پنج قسم است، اول كفر جحود، و جحود هم خود، دو جور است، سوم كفر بترك دستورات الهى، چهارم كفر برائت، پنجم كفران نعمت.

اما قسم اول دو قسم جحود، یكى جحود و انكار ربوبیت خدا است، و این اعتقاد كسى است كه میگوید: نه ربى هست، و نه بهشتى، و نه دوزخى، و صاحبان این عقیده دو صنف از زنادقه هستند، كه بایشان دهرى هم مى‏گویند، همانهایند كه قرآن كلامشان را حكایت كرده كه گفته‏اند:

(وَ ما یُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ، جز روزگار كسى ما را نمى‏میراند) و این دینى است كه از طریق امتحان و دل بخواه براى خود درست كرده‏اند، و گفتارشان خالى از حقیقت و تحقیق است، هم چنان كه خداى عز و جل فرموده: (إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ «1» جز پندار دلیل دیگرى ندارند)، و نیز فرموده: (إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ، كسانى كه كافر شدند بر ایشان یكسان است، چه انذارشان كنى، و چه نكنى ایمان نمى‏آورند)، «2» یعنى بدین توحید ایمان نمى‏آورند، این یكى از وجوه كفر است.

و اما وجه دوم از جحود، جحود بر معرفت است، و آن این است كه كسى با اینكه حق را شناخته، و برایش ثابت شده، انكار كند، كه خداى عز و جل در باره‏شان فرموده: (وَ جَحَدُوا بِها، وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ، ظُلْماً وَ عُلُوًّا، «3» دین خدا را انكار كردند، با اینكه در دل بحقانیت آن یقین داشتند، ولى چون ظالم، و سركش بودند، زیر بار آن نرفتند)، و نیز فرموده: (وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِینَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا، كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكافِرِینَ، قبل از آمدن اسلام یهودیان بكفار مى‏گفتند بزودى پیامبر آخر الزمان مى‏آید، و ما را بر شما پیروزى مى‏بخشد، ولى همین كه اسلام آمد، بدان كافر شدند، پس لعنت خدا باد بر كافران). «4»

وجه سوم از كفر، كفران نعمت است، كه خداى سبحان در باره‏اش از سلیمان حكایت كرده كه گفت: (هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی، لِیَبْلُوَنِی، أَ أَشْكُرُ؟ أَمْ أَكْفُرُ؟ وَ مَنْ شَكَرَ، فَإِنَّما یَشْكُرُ لِنَفْسِهِ، وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ كَرِیمٌ، این از فضل پروردگارم است، تا مرا بیازماید، آیا شكر مى‏گزارم؟ یا كفران مى‏كنم؟ و كسى كه شكر گزارد، بنفع خود شكر كرده و كسى كه كفران كند خدا بى نیاز و كریم است)، «5» و نیز فرموده: (لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ، وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ، اگر شكر بگذارید نعمت را برایتان زیاده كنم، و اگر كفر بورزید، بدرستى عذابم شدید است)، «6» و نیز فرموده:

(فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ، وَ اشْكُرُوا لِی، وَ لا تَكْفُرُونِ، بیاد من افتید تا بیادتان بیفتم و شكرم بگذارید، و


كفرانم مكنید)، «1» در این چند آیه كلمه كفر بمعناى كفران نعمت است.


وجه چهارم از كفر، ترك دستورات خداى عز و جل میباشد، كه در آن باره فرموده: (وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَكُمْ لا تَسْفِكُونَ دِماءَكُمْ، وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِیارِكُمْ، ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ، وَ تُخْرِجُونَ فَرِیقاً مِنْكُمْ، مِنْ دِیارِهِمْ، تَظاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ، وَ إِنْ یَأْتُوكُمْ أُسارى‏، تُفادُوهُمْ، وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْكُمْ إِخْراجُهُمْ، أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ؟ و تكفرون ببعض؟ و چون پیمان از شما گرفتیم، كه خون یكدیگر مریزید، و یكدیگر را از دیارتان بیرون مكنید، شما هم بر این پیمان اقرار كردید، و شهادت دادید، آن گاه همین شما یكدیگر را كشتید، و از وطن بیرون كردید، و بر دشمنى آنان و جنایتكارى پشت به پشت هم دادید، و چون اسیرتان میشدند، فدیه مى‏گرفتید، با اینكه فدیه گرفتن و بیرون راندن بر شما حرام بود، آیا به بعضى احكام كتاب ایمان مى‏آورید، و به بعضى كفر مى‏ورزید؟) «2» (یعنى عمل نمى‏كنید)؟ پس در این آیه منظور از كفر، ترك دستورات خداى عز و جل میباشد، چون نسبت ایمان هم بایشان داده، هر چند كه این ایمان را از ایشان قبول نكرده، و سودمند بحالشان ندانسته، و فرموده: (فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا، وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ، وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ، پس چیست جزاى هر كه از شما چنین كند، بجز خوارى در زندگى دنیا، و روز قیامت بسوى شدیدترین عذاب بر مى‏گردند، و خدا از آنچه مى‏كنید غافل نیست). «3»


وجه پنجم از كفر، كفر برائت است، كه خداى عز و جل در باره‏اش از ابراهیم خلیل (ع) حكایت كرده، كه گفت: (كَفَرْنا بِكُمْ، وَ بَدا بَیْنَنا وَ بَیْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ، از شما بیزاریم، و میان ما و شما دشمنى و خشم آغاز شد، و دست از دشمنى برنمیداریم، تا آنكه بخداى یگانه ایمان بیاورید) «4» كه در این آیه كفر بمعناى بیزارى آمده، و نیز از ابلیس حكایت مى‏كند، كه از دوستان انسى خود در روز قیامت بیزارى جسته، میگوید: (إِنِّی كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ، من از اینكه شما مرا در دنیا شریك قرار دادید بیزارم) «5»، و نیز از قول بت‏پرستان حكایت مى‏كند، كه در قیامت از یكدگر بیزارى میجویند، و فرموده: (إِنَّمَا اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً، مَوَدَّةَ بَیْنِكُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا، ثُمَّ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ، وَ یَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، تنها علت بت‏پرستى شما در دنیا رعایت دوستى با یكدیگر بود، ولى روز قیامت از یكدیگر بیزارى جسته، یكدیگر را لعنت خواهید كرد) «6»، كه كفر در این آیه نیز بمعناى بیزارى آمده «7».


مؤلف: این روایت در حقیقت میخواهد بفرماید: كه كفر شدت و ضعف مى‏پذیرد.


=======================================================================================

برادر من عزیزم داداش جون .خدای عرفان ، آخر خدا شناسی به همین سادگی که تو بالا خوندگی اگه حواسمان نباشه خدا به دلمون مهر می زنه ،خدابه ما رحم کنه که تا حالا مهر به دل ما نخورده باشه !
شاید هم خورده خبر نداریم آخه کسی که دلش رو می بنده دیگه چیزی نمی فهمه که بخواهد کاری کنه
رفیق من مواظب باش .
حداقل به اندازی اسباب بازی های دوران کودکی مواظب باش
حداقل به اندازی دلشوره های مالی
حداقل به اندازه وسواس های مذهبی
حداقل به خاطر خودت ....
مواظب باش که چشم و گوش باز زندگی کنی تا خدا به دلت مهر نزنه که اگه مهر بزنه دیگه واویلا است.
من به تجربه دیدم که چی میشه
انسان تمام آنچه بوده رو به راحتی به یه لیوان آب حوض انکار می کنه و حتی به سیاه نمایی علیه گذشته سفید خودش می پردازه

پی نوشت»
ای که گفتی درد مندان را مداوا می کنی
من که مردم پس چرا امروز و فردا میکنی

فطرس ملک



نظرات()   
   
foot issues
یکشنبه 26 شهریور 1396 09:54 ب.ظ
Spot on with this write-up, I actually believe that this amazing
site needs much more attention. I'll probably be back again to
see more, thanks for the info!
Foot Issues
سه شنبه 10 مرداد 1396 01:19 ب.ظ
Excellent way of describing, and fastidious
post to get information regarding my presentation topic, which i am going to convey in university.
BHW
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 06:49 ق.ظ
I've been exploring for a little for any high quality articles or weblog posts in this sort of house
. Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this web site.

Studying this information So i am satisfied to exhibit that I have
a very excellent uncanny feeling I discovered just what I needed.
I so much without a doubt will make certain to don?t
omit this website and give it a glance regularly.
BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 07:45 ق.ظ
It's fantastic that you are getting thoughts from this paragraph
as well as from our argument made at this time.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

مومن انقلابی و باید ها..........جمعه 21 خرداد 1395

کنترل شهوت ...............چهارشنبه 11 فروردین 1395

یه نکته .............جمعه 28 اسفند 1394

چرا رهبر انقلاب کاری نمی کند؟..........چهارشنبه 26 اسفند 1394

آقای روحانی چرا دروغ می گفتید..............چهارشنبه 26 اسفند 1394

گل به خودی نزنیم..............سه شنبه 25 اسفند 1394

یه تذکر..............دوشنبه 24 اسفند 1394

فاطمیه.............دوشنبه 24 اسفند 1394

برگشت............دوشنبه 22 تیر 1394

ترفند دشمن در تغییر موضوع بحث شیعه و سنی ..........پنجشنبه 9 بهمن 1393

او یا ما!!!!..........جمعه 19 دی 1393

قناعت..........یکشنبه 14 دی 1393

انکسار..............یکشنبه 14 دی 1393

رسالت انسان..........یکشنبه 14 دی 1393

استاد حسن رحیم پور ازغدی..........شنبه 24 آبان 1393

آقای ظریف بفرما!!!!!!!..........شنبه 10 آبان 1393

اسید پاشی و یک خاطره!!!!!!!!!1..........جمعه 2 آبان 1393

شیخ فضل الله، شهیدی که باید از او درس بصیرت آموخت..........پنجشنبه 16 مرداد 1393

فاصله نگاه جریان حزب الله با رهبر انقلاب در مقوله حجاب..........چهارشنبه 4 تیر 1393

عمو پورنگ..........چهارشنبه 4 تیر 1393

همه پستها